lunes, 21 de enero de 2013

Unitat didàctica del tema 3



PROJECTE <<LLUMS PER APRENDRE>>




1.Contextualització:<<Llums per aprendre>> és una unitat didàctica dirigida a un grup de 2n de primària de l’escola s’Algar de Portocolom. El grup està format per 20 alumnes, als quals volem ensenyar una nova perspectiva de la rutina diaria en un país molt diferent al nostre i despertar en ells nous valors relacionats amb la solidaritat i la cooperació.

2.Justificació: hi ha vàries intencions en aquesta unitat didàctica: la primera, realitzar una activitat diferent utilitzant les noves tecnologies com l’ordinador, internet o la càmera de vídeo; la segona, per introduir conceptes com la fractura digital i la diferència entre els països rics i els països pobres; la tercera, per enriquir la col·laboració no només entre el grup classe, sinó també més enllà dels murs de l’escola i del nostre entorn més pròxim. Aquesta darrera intenció ens duu de manera indirecta a veure que existeixen uns nens i nenes igual que nosaltres, però amb unes condicions completament diferents.

3.Temporalització: Per aquesta unitat didàctica farem servir tres sessions diferents, cada una d’elles d’una hora de durada. La primera sessió es durà a terme el primer dijous del segon trimestre; la segona, al dia següent, el divendres, per tal que els alumnes puguin preparar la seva intervenció al vídeo a casa seva; i la tercera, el dilluns de la següent setmana.

4.Objectius:
-Fomentar la creativitat en la preparació i en l’execució de les seves propostes del vídeo.

-Conscienciar que hi ha nins de la seva edat amb una situació molt diferent a la seva.

-Potenciar l’ús i el coneixement de les noves tecnologies.

-Fomentar l’esperit col·laboratiu a nivell social

-Aprendre què és la fractura digital.

-Participar en la pel·lícula del projecte.


5.Continguts:

5.1.Actitudinals: Solidaritat, empatia, companyerisme i creativitat

5.2.Procedimentals: Visionat, conversa, explicació web, explicació conceptes, pluja de idees, preparació de la seva intervenció i realització del vídeo.

5.3.Conceptuals: La fractura digital, info-rics, info-pobres, tecnologia, mitjans de comunicació i vídeo

5.4.Transversals: Energia elèctrica, països desenvolupats i països en vies de desenvolupament.

6.Descripció d’activitats:

6.1.Activitat 1: L’objectiu és extreure què saben els alumnes del tema tractat a la unitat didàctica. Asseguts en rotllana visionarem un vídeo http://lucesparaaprender.org/web/el-proyecto/ que explica breument el projecte <<Llums per aprendre>> de la OEI. Posteriorment, iniciarem una conversa per saber què han entès del vídeo. A partir de les seves respostes anirem introduint reflexions o preguntes que vagin guiant la conversa per tal d’avançar conceptes claus.

6.2.Activitat 2: A partir dels interessos i coneixements dels alumnes, es prepararà una explicació sobre la fractura digital. Aquesta teoria es lligarà amb la sessió anterior entrant a la pàgina web del projecte http://lucesparaaprender.org/web/, on s’explicarà que <<Llums per aprendre>> és un projecte impulsat per la OEI amb l'objectiu de reduir la fractura digital, millorant i introduint recursos digitals a àrees rurals Iberoamericanes. Amb aquest projecte es vol possar fi a l'aïllament de les comunitats rurals, que no han avançat tecnològicament, facilitant el seu accés a les tecnologies de la comunicació, amb la finalitat d'afavorir el seu desenvolupament educatiu, social, econòmic i cultural. Per una altra banda, els demanarem si hi volen col·laborar. Com? Farem un vídeo de dos minuts per recolzar aquests països Iberoamericans reflexant una activitat amb la qual podriem ajudar als estudiants sense accés a l'energia. Amb tot el material rebut es realitzarà una pel·lícula que vol produir la OEI anomenada <<Llums per aprendre>>. A continuació es farà una pluja de idees per arribar a un acord sobre com realitzar el vídeo que enregistrarem en la pròxima sessió.


6.3.Activitat 3: En aquesta sessió decorarem la classe com si fos un plató de cinema i gravarem el vídeo amb les respostes de cada nin i nina. Mentre un alumne és gravat, els altres companys faran de públic. Una vegada finalitzat el vídeo, la mestra ho editarà i es visionarà a classe. Si tots estan d’acord, s’enviarà a: http://lucesparaaprender.org/web/la-pelicula/

7.Metodologia: Per poder dur a terme aquesta activitat hem utilitzat unes passes a seguir de manera ordenada. Primer hem fet servir la comunicació per saber què sabien els alumnes sobre el tema que haviem de tractar, i a continuació hem fet el visionat d'un vídeo per explicar concretament el projecte. La següent passa ha sigut de manera teòrica, explicar els conceptes claus que havien de saber els nins per tal de poder aportar més idees a l'activitat. Com a objectiu d'estructurar de manera més completa una idea de com han de fer la feina, s'ha mostrat la pàgina web de <<Llums per aprendre>> on s'explica amb detenimet les passes a seguir en la nostra activitat. Finalment s'ha gravat el vídeo fent servir les tecnologies, així com la càmera de vídeo i l'ordinador per editar-lo. També hem treballat la creativitat decorant la classe inventant el propi ambient del projecte.

8.Recursos:

8.1.Humans: Tutora i mestra de suport.

8.2.Tècnics: Càmera de vídeo, trípode, ordinador, vídeo, pàgina web i atrezzo.

9.Procediments d’avaluació:

-Participació dels alumnes a l'hora de gravar el vídeo
-Les idees que aportin els alumnes a l'hora de fer el vídeo
-L'expressió oral i la manera de vocalitzar
-L'expressió escrita i la gramàtica.

No hay comentarios:

Publicar un comentario