PROJECTE
<<LLUMS PER APRENDRE>>
1.Contextualització:<<Llums
per aprendre>> és una unitat didàctica dirigida a un grup de
2n de primària de l’escola s’Algar de Portocolom. El grup està
format per 20 alumnes, als quals volem ensenyar una nova perspectiva
de la rutina diaria en un país molt diferent al nostre i despertar
en ells nous valors relacionats amb la solidaritat i la cooperació.
2.Justificació:
hi ha vàries intencions en aquesta unitat didàctica: la primera,
realitzar una activitat diferent utilitzant les noves tecnologies com
l’ordinador, internet o la càmera de vídeo; la segona, per
introduir conceptes com la fractura digital i la diferència entre
els països rics i els països pobres; la tercera, per enriquir la
col·laboració no només entre el grup classe, sinó també més
enllà dels murs de l’escola i del nostre entorn més pròxim.
Aquesta darrera intenció ens duu de manera indirecta a veure que
existeixen uns nens i nenes igual que nosaltres, però amb unes
condicions completament diferents.
3.Temporalització:
Per aquesta unitat didàctica farem servir tres sessions diferents,
cada una d’elles d’una hora de durada. La primera sessió es durà
a terme el primer dijous del segon trimestre; la segona, al dia
següent, el divendres, per tal que els alumnes puguin preparar la
seva intervenció al vídeo a casa seva; i la tercera, el dilluns de
la següent setmana.
4.Objectius:
-Fomentar
la creativitat en la preparació i en l’execució de les seves
propostes del vídeo.
-Conscienciar
que hi ha nins de la seva edat amb una situació molt diferent a la
seva.
-Potenciar
l’ús i el coneixement de les noves tecnologies.
-Fomentar
l’esperit col·laboratiu a nivell social
-Aprendre
què és la fractura digital.
-Participar
en la pel·lícula del projecte.
5.Continguts:
5.1.Actitudinals:
Solidaritat, empatia, companyerisme i creativitat
5.2.Procedimentals:
Visionat,
conversa, explicació web, explicació conceptes, pluja de idees,
preparació de la seva intervenció i realització del vídeo.
5.3.Conceptuals:
La fractura digital, info-rics, info-pobres, tecnologia, mitjans de
comunicació i vídeo
5.4.Transversals:
Energia elèctrica, països desenvolupats i països en vies de
desenvolupament.
6.Descripció
d’activitats:
6.1.Activitat
1:
L’objectiu és extreure què saben els alumnes del tema tractat a
la unitat didàctica. Asseguts en rotllana visionarem un vídeo
http://lucesparaaprender.org/web/el-proyecto/
que
explica breument el projecte <<Llums per aprendre>> de la
OEI. Posteriorment, iniciarem una conversa per saber què han entès
del vídeo. A partir de les seves respostes anirem introduint
reflexions o preguntes que vagin guiant la conversa per tal d’avançar
conceptes claus.
6.2.Activitat
2: A
partir dels interessos i coneixements dels alumnes, es prepararà una
explicació sobre la fractura digital. Aquesta teoria es lligarà amb
la sessió anterior entrant a la pàgina web del projecte
http://lucesparaaprender.org/web/,
on s’explicarà que <<Llums per aprendre>> és un
projecte impulsat per la OEI amb l'objectiu de reduir la fractura
digital, millorant i introduint recursos digitals a àrees rurals
Iberoamericanes. Amb aquest projecte es vol possar fi a l'aïllament
de les comunitats rurals, que no han avançat tecnològicament,
facilitant el seu accés a les tecnologies de la comunicació, amb la
finalitat d'afavorir el seu desenvolupament educatiu, social,
econòmic i cultural. Per una altra banda, els demanarem si hi volen
col·laborar. Com? Farem un vídeo de dos minuts per recolzar aquests
països Iberoamericans reflexant una activitat amb la qual podriem
ajudar als estudiants sense accés a l'energia. Amb tot el material
rebut es realitzarà una pel·lícula que vol produir la OEI
anomenada <<Llums per aprendre>>. A continuació es farà
una pluja de idees per arribar a un acord sobre com realitzar el
vídeo que enregistrarem en la pròxima sessió.
6.3.Activitat
3: En
aquesta sessió decorarem la classe com si fos un plató de cinema i
gravarem el vídeo amb les respostes de cada nin i nina. Mentre un
alumne és gravat, els altres companys faran de públic. Una vegada
finalitzat el vídeo, la mestra ho editarà i es visionarà a classe.
Si tots estan d’acord, s’enviarà a:
http://lucesparaaprender.org/web/la-pelicula/
7.Metodologia:
Per
poder dur a terme aquesta activitat hem utilitzat unes passes a
seguir de manera ordenada. Primer hem fet servir la comunicació per
saber què sabien els alumnes sobre el tema que haviem de tractar, i
a continuació hem fet el visionat d'un vídeo per explicar
concretament el projecte. La següent passa ha sigut de manera
teòrica, explicar els conceptes claus que havien de saber els nins
per tal de poder aportar més idees a l'activitat. Com a objectiu
d'estructurar de manera més completa una idea de com han de fer la
feina, s'ha mostrat la pàgina web de <<Llums per aprendre>>
on s'explica amb detenimet les passes a seguir en la nostra
activitat. Finalment s'ha gravat el vídeo fent servir les
tecnologies, així com la càmera de vídeo i l'ordinador per
editar-lo. També hem treballat la creativitat decorant la classe
inventant el propi ambient del projecte.
8.Recursos:
8.1.Humans:
Tutora i mestra de suport.
8.2.Tècnics:
Càmera
de vídeo, trípode, ordinador, vídeo, pàgina web i atrezzo.
9.Procediments
d’avaluació:
-Participació
dels alumnes a l'hora de gravar el vídeo
-Les
idees que aportin els alumnes a l'hora de fer el vídeo
-L'expressió
oral i la manera de vocalitzar
-L'expressió
escrita i la gramàtica.
No hay comentarios:
Publicar un comentario